Gratis hækleopskrift på Lonnie pandebånd


Som jeg før har skrevet om, blev jeg før jul kontaktet af web-garnbutikken Hobbii, om jeg ville designe noget ud af deres garn.

Jeg fik sponsoreret noget garn af dem, som jeg har skrevet om her.

Ud af garnet har jeg designet dette lækre snoede LONNIE PANDEBÅND, som kan downloades gratis i min ravelry butik som PDF-fil på ravelry her.

Jeg har valgt at hækle Baby Merino fra Hobbii mørk gråblå fv 29 og Kid Silk fra Mayflower lys gråblå fv 20 sammen, da det både gør pandebåndet meget meget lækkert blødt og fluffy. Og samtidig giver det også pandebåndet et flot blødt udseende. Af farver har jeg valgt en mørkere Baby Merino og en lysere Kid Silk, så der kommer et flot spil i pandebåndet.

Når man hækler med disse to garner sammen, gør det det meget nemt at hækle. Garnet er skønt og de to garner supplerer hinanden flot. Jeg ved godt, at dettte indlæg er sponsoret, men jeg kan stadig godt anbefalet de to garntyper, her hæklet sammen i et pandebånd.

Jeg har endnu noget garn fra Hobbii, som jeg skal igang med at lave nogle design af, så følg gerne med.

Du kan hente opskriften som PDF-fil på ravelry ved at klikke her.

HÆKLEOPSKRIFT PÅ LONNIE PANDEBÅND

Materialer:
Garn: Hobby merino 50 g, Kids Silk 50 g. 
Hæklenål: Nål #4,5. Hvis du hækler stramt, skal du anvende en nål et halvt eller et helt nummer større. 
Hæklefasthed: 20 hstmb x 12 rækker = 10 x 10 cm. 
Størrelser: Medium: ca. 48-50 cm i omkreds. Du kan hækle pandebåndet i størrelse Small ved at hækle 2 færre rækker i del 1 og 3, og i Large kan du hækle 2 ekstra rækker på del 1 og 3.

Forklaringer: Pandebåndet hækles på den korte side og hækles sammen midtbag. Der hækles frem og tilbage med begge garntyper. Pandebåndet krydser over/flettes sammen med 3 bånd, og hvert bånd er 6 m. 

Forkortelser: Lm = luftmaske, hstmb= halvstangmaske i bagerste maskeled. For at få en hækletutorial se videoer på Youtube gennem ByCGundersen webbutikken: http://bycgundersen.bigcartel.com/hkleteknikker

Opskrift:
Hækl de to garntyper sammen. Der skal der startes med 2 lm (=1. hstmb) på hver række.

Del 1: Slå 19 lm op med en lidt større hæklenål, fx 5,5. Hækl herefter resten med nål 4,5.
1.rk: 1 hstm i 3. m fra nålen, 17 hstm (18 m)
2.-18.rk: 2 lm, 17 hstmb

Del 2: Bånd til kryds/fletning midtfor.
19.-37.rk: 2 lm, 5 hstmb (6 m)
Hækl 2 bånd mere ved siden af hinanden på del 1 ved at hækle 2 lm og 6 hstmb. Bryd garnet efter hvert bånd undtagen det sidste og yderste bånd. Kryds/flet de 3 bånd over hinanden, som vist på illustrationen.

Del 3: Hold fast i fletningen og saml alle bånd op ved at hækle de 6 m i hvert bånd til en samlet række.
38.-56.rk: 2 lm, 17 hstmb (18 m)


Hækl sammen midtbag.


Populære opslag