Gratis hækleopskrift på karklud med c2c



Der bliver hæklet og strikket mange karklude i det ganske land, og nu er jeg også røget med på bølgen.

Der er rigtig mange før mig, der har skrevet om og lavet videoer mm. om c2c-teknikken, og jeg har ikke patent på denne teknik. Jeg giver derfor her bare min version af en hækleopskrift på en karklud i c2c-mønster med stor respekt for alle de andre, der hækler karklude og andet med teknikken.

I c2c-mønstret hækler man fra hjørne til hjørne, dvs. at du starter i det ene hjørne og ender i det modsatte. Du hækler stangmaskegrupper på kryds og tværs. Jeg synes, at dette mønster giver nogle gode og ens karklude.

I opskriften giver jeg nogle fif, som jeg synes, er gode at kende, når du hækler med c2c.

Valg af hæklenål:
Når du skal hækle karklude, skal du passe på, at de ikke bliver for faste. De skal jo også tåle at blive våde og vasket igen og igen. Derfor anbefaler jeg en lidt større nål # 3,5.

Når du skal vende:
Når du skal tælle, hvor du skal hækle den første stangmaske efter at have hæklet 6 luftmasker, synes jeg, at det er nemmest at tælle 3 masker nedefra arbejdet end fra nålen. Du skal hækle første stangmaske i den tredje maske fra neden.

I forhold til at vende, så passer bedst for mig, at du ved de 6 luftmasker først vender arbejdet, når du har hæklet 3 stangmasker.

Når du skal tage ind:
Når du ikke vil have kluden længere, er der to måder at tage ind på afhængig af, om karkluden skal være kvadratisk eller ikke. Jeg foreslår her, at karkluden bliver kvadratisk, og i opskriften er der lagt op til, at man kun bruger et nøgle 8/4 bomuldsgarn fra Mayflower.

Når du vender ved indtagning, synes jeg, at det bliver pænest, hvis du hækler den sidste km ind i første løkke af de 3 lm, istedet for at hækle under hele lm-buen. På den måde, bliver kanten pænere.

Forklaringer:
stm-gr = stangmaskegruppe (3 lm+3 stm)
lm-bue = den bue, som bliver dannet af de 3 lm fra stm-gr i forrige række. (3 lm "på langs")

Materialer:
8/4 Bomuld fra Mayflower
Hæklenål 3,5

Opskrift:
1.rk: 6 lm, 1 stm i 3. maske fra forneden, 2 stm, vend.
2.rk: 6 lm, 1 stm i 3. maske fra forneden, 2 stm, (vend), 1 km i næste lm-bue, 3 lm, 3 stm i lm-bue.
3.rk: 6 lm, 1 stm i 3. maske fra forneden, 2 stm, 1 km i næste lm-bue, (vend), 1 km, 3 lm, 3 stm i lm-bue, 1 km, 3 lm, 3 stm i lm-bue.
4.rk. 6 lm, 1 stm i 3. maske fra forneden, 2 stm, 1 km i næste lm-bue, (vend), 1 km, 3 lm, 3 stm i lm-bue, 1 km, 3 lm, 3 stm i lm-bue, 1 km, 3 lm, 3 stm i lm-bue.

Gentag række 4 og øg antallet af stm-gr i midten af kluden, til du har 21 stm-grupper. Nu laver du hjørner og begynder at tage ind.

Nu laver du hjørner og begynder at tage ind.

Indtagninger:

Første hjørne:
1.rk: Efter sidste stm-gr., istedet for 6 lm, vender du arbejdet og hækler 1 lm, 2 km og endnu en km i lm-bue. Så er du klar til en ny stm-gr. og en ny række.
2.rk: 3 lm, 3 stm i lm-bue, 1 km, 3 lm, 3 stm i lm-bue...osv.

Næste hjørne:
3.rk: Istedet for at hækle sidste stm-gr., hækler du 1 km i 3. m af de 3 lm og vender arbejdet og hækler 3 km, og endnu en km i lm-buen. Så er du klar til en ny stm-gr. og en ny række.
4.rk: 3 lm, 3 stm i lm-bue, 1 km, 3 lm, 3 stm i lm-bue...osv. Når du har hæklet den sidste stm-gruppe på rækken, vender du og hækler 3 km, 1 km i lm-bue.
Gentag række 4, til du når sidste hjørne.

Afslutning:
Når du kommer til det sidste hjørne hækler du 3 km og 1 km i nederste lm-bue.

Se nogle gode vejledninger hos Tante Tråd her:
http://www.tantetråd.dk/karklud-corner-to-corner-c2c/
http://www.tantetråd.dk/project/c2c-corner-to-corner-indtagning-kvadratisk/

Du kan også se en rigtig god video her:
https://www.youtube.com/watch?v=Fm1ljR85wck&feature=youtu.be


Populære opslag