Hækleskole vol. 7: Hæklet rib med reliefstangmasker



Reliefstangmasker anvendes for det meste som vaffelhækling til grydelapper mm, og Filihunkat har lavet en god youtube-video, hvor man få en fornemmelse af reliefstangmaskerne, men på denne video hækles maskerne forskudt og to og to. 


Jeg anvender disse reliefstangmasker, når jeg hækler rib, men jeg hækler jeg forskellige variationer med udgangspunkt i denne måde:

Stangmasker i rib (stm-rib): For at hækle i rib skal du skiftevis hækle en reliefstangmaske-for (rstmf) og en reliefstangmaske-bag (rstmb).  Når man hækler reliefstangmasker, hækler man rundt omkring hele ”stangen” på maskerne fra den forrige række. Rstgm-for hækles fra forsiden af arbejdet højre bagom , og rstgm-bag hækles fra bagsiden højre om.

Nogle gange hækler jeg skiftevis en og en, andre gange to og to. Andre gange igen, veksler jeg med almindelige stangmasker, hvilket gør ribben knap så tyk i det. 

I mine og de fleste andre opskrifter er der altid en forklaring på de forskellige masketyper og den anvendte rib, og det er meget vigtigt at læse hele opskriften igennem, inden man starter på at hækle. Ellers kan man nemt blive forvirret midt i opskriften og måske have lavet nogle fejl, så man må trævle op. Og det er ikke så sjovt!


Populære opslag