Hækleskole, vol.1: Foundation-stangmasker (fstm)

HÆKLESKOLE 


Jeg anvender ofte foundation-masker som opslagning i mine hækleopskrifter. Og jeg har opdaget, at det ikke er alle, der kender denne maske(teknik). Derfor vil jeg her forklare, hvordan og hvornår og hvorfor jeg anvender den maske-teknik.

Mange af jer vil sikkert gerne have det hele på billeder. Jeg synes, det nemmeste er, at se det på video. Derfor har jeg fundet nogle gode links til youtube-videoer, så I selv kan se, hvordan man gør.

Normalt starter man et hæklearbejde med at slå et antal luftmaske op på en række luftmasker. Og derefter hækler man fastmasker, stangmasker eller andre masketyper som anvist i hækleopskriften. Men ofte bliver denne luftmaskerække stram og uelastisk, så man får en start på arbejdet, som er strammere end afslutningen. Og det er irriterende med et pandebånd, der er meget stram på den ene side og løs i den anden. Og det er også ærgerligt, at et ærmegab bliver for stramt, så det generer ind i armen. Man kan afhjælpe dette ved at hækle luftmaskerækken med en hæklenål et halvt eller et helt nummer større end, hvad der står i opskriften.

Men man kan også gå skridtet videre og anvende foundation-masker til at starte hæklearbejdet, hvilket jeg ofte vælger, da den ikke bare er elastisk, men også finere og flottere end luftmaske-række-starten.

En foundation-maske-række kan både være med kædemasker, fastmasker, halvstangmasker, stangmasker, dobbeltstangmasker, tredobbeltstangmasker osv. Der er et utal af muligheder, når man første lærer teknikken at kende.

Stort set handler rækken om, at man hækler både en luftmaskerække og fx. en stangmaskerække på samme tid.

Foundationstangmasker hækles på følgende måde (fstm): 

1. Hækl 4 luftmasker (start).
2. Slå om.
3. Hækl en luftmaske i 3. maske fra nålen, så der er 3 masker på nålen.
4. Hækl en luftmaske i første maske på nålen (dette udgør luftmasken forneden på rækken og erstatter den "gamle" luftmaskerække).
5. Hækl nu en normal stangmaske: hækl i de førstE 2 m, og hækl i de sidste 2 m.

Herefter hækles foundation-stangmasker således rækken ud.
6. Slå om.
7. Hækl en luftmaske i de to nederste maskeløkker, der hvor du hæklede den ekstra maske (luftmasken).
8. som 4.
9. som 5.
Forsæt nu fra 6-9, indtil du har nået det maskeantal, du vil. Husk at tælle de første 3 luftmasker med som en maske.

Se en efter min mening god video med foundation-stangmasker her!

Der kommer flere indlæg i HÆKLESKOLEN om bl.a. andre foundationmasker, ribteknikker, forskellige måder at hækle bobler. Så følg med.

Kom også gerne med ønsker til, hvad du kunne tænke dig, skulle være i hækleskolen!

Populære opslag