Hækleskole vol. 2: Foundation-halvstangmasker (fhstm), foundation-fastmasker (ffm) og foundation-kædemasker (fkm)

Jeg har jo ikke patent på, hvordan man skal hækle forskellige teknikker og forskellige masker, men jeg har alligevel besluttet mig for at fortælle jer om, hvordan jeg arbejder kreativt med hækling. Det er ikke sikkert, at andre arbejder på samme måde og anvender teknikker og masker på samme måde som mig. Jeg har ikke tænkt mig at kopiere eller konkurrere med andre, men istedet vise jer  lidt af min kreative proces.

Det er især tre strikke- og hækledesignere, som jeg ser meget op til. Det er Sidsel Sangild og Jeanette Bøgelund. Og så synes jeg også, at Stine Hoelgaard er en fantastisk designer indenfor både strik, hækling og hakking. Jeg har været på en fantastisk hækle-nørd-workshop hos Sidsel sidste år til Knitwork Festival i København, og jeg har fulgt Stine, Jeanette og Sidsel i mange år på deres blog. Stine har jeg også engang for længe siden været på en lille hyggelig hækleworkshop hos. Det handlede om at hækle blomster og så hækle de flotte udsmykninger til cykelstyret.

I dette indlæg får I teknikker til forskellige foundation-masker.
Jeg anvender alle foundation-masker til at slå et nyt hæklearbejde op. Især når jeg gerne vil have en elastisk opslagning.

Se tidligere indlæg om hækleskolen her og foundationstangmasker her.

Foundationhalvstangmasker hækles på følgende måde: 
1. Hækl 3 luftmasker (start).
2. Slå om.
3. Hækl en luftmaske i 2. maske fra nålen, så der er 3 masker på nålen.
4. Hækl en luftmaske i første maske på nålen (dette udgør luftmasken forneden på rækken og erstatter den "gamle" luftmaskerække).
5. Hækl nu en normal halvstangmaske: hækl i alle 3 masker.
6. Slå om.
7. Hækl en luftmaske i de to nederste maskeløkker, der hvor du hæklede den ekstra maske (luftmasken).
8. som 4.
9. som 5.
Forsæt nu fra 6-9, indtil du har nået det maskeantal, du vil.

Se video med foundation-halvstangmasker her!

Foundationfastmasker hækles på følgende måde: 
1. Hækl 2 luftmasker (start).
2. Hækl en luftmaske i  1. maske fra nålen, så der er 2 masker på nålen.
3. Hækl en luftmaske i første maske på nålen (dette udgør luftmasken forneden på rækken og erstatter den "gamle" luftmaskerække)..
4. Hækl nu en normal fastmaske: hækl gennem 2 masker.
5. Hækl en luftmaske i de to nederste maskeløkker, der hvor du hæklede den ekstra maske (luftmasken).
6. som 3.
7. som 4.
Forsæt nu fra 5-7, indtil du har nået det maskeantal, du vil.

Se video med foundation-fastmasker her!

Foundationkædemasker hækles på følgende måde: 
1. Hækl 2 luftmasker (start).
2. Hækl en luftmaske i 1. maske fra nålen, så der er 2 masker på nålen.
3. Hækl en luftmaske i første maske på nålen (dette udgør luftmasken forneden på rækken og erstatter den "gamle" luftmaskerække).
4. Hækl nu en normal kædemaske: dvs. slå ikke om, men træk den sidste maske, du har hæklet, videre igennem alle masker på en gang.
5. Hækl en luftmaske i de to nederste maskeløkker, der hvor du hæklede den ekstra maske (luftmasken).
6. som 3.
7. som 4.
Forsæt nu fra 5-7, indtil du har nået det maskeantal, du vil.

Der findes ikke en video med foundation-kædemasker, men det er jo samme teknik som de andre, her hækler du bare en kædemaske til sidst istedet for en fastmaske.

Populære opslag