Gratis hækleopskrift på Perle Poncho

Jeg har længe kigget laaaaangt efter de flotte ponchoer, der bliver strikket i perlestrik. De er simpelthen så flotte. Fx her og her.

Og jeg har tænkt og tænkt, og afprøvet mange forskellige teknikker og forskellige masker for at finde udad, om man kunne overføre perlestrik til hækling. Det er endt med lette fastmasker frem og tilbage, da dette giver de små knuder, som også er karakteristisk for strukturen i perlestrik.

Efter mange idéer og prøver er jeg kommet frem til denne opskrift, som jeg deler med jer her på bloggen. Det er lang tid siden, jeg har delt en gratis opskrift, derfor kommer denne her. Håber I kan bruge den derude.

Poncho, hæklet á la perlestrik fra Rabens Saloner. 

Ponchoen kan også hentes som PDF-fil på Ravelry her: https://www.ravelry.com/stores/bycgundersen-handmade

”PERLE” PONCHO
Denne opskrift er lavet af Charlotte Gundersen fra ByCGundersen Handmade:




Materialer:
Nål #10 (#8)
Garn: Eskimo fra Drops, ca. 8 nøgler eller Naturgarn ca. 4-5 nøgler.
Meget nem opskrift for begyndere. 

Opskrift:
Slå 40 masker op.
1.rk. 1 lm, 39 fm
Gentag række 2, indtil du har ca.106-116 rækker,
eller ca. 2-2 1/2 gange bredden. Afslut.

Sammenhækling:
Hæft sammen fra forneden med fastmasker i begge sider (enden=en side, kant=anden side) og fortsæt rundt i halsen med fastmasker. Brug evt. nål #8 i halskanten, så det ikke bliver for løst. Se sammenhæklingen på billedet. Dette giver en flot finish. Man kan lave ponchoen mindre eller større, efter hvad man synes. Man kan også sy ponchoen sammen med små usynlige sting. Man kan generelt lave små ændringer i finishen efter smag og behag.  

God fornøjelse!

Kh Charlotte

Ps. Hvis I hækler efter min opskrift og anvisning, må I gerne linke til bloggen.



Populære opslag