torsdag den 30. august 2012

Min nye flotte hæklede vest

Jeg er helt vildt glad for min nye dejlige hæklede vest, som jeg endelig er færdig med. Den er af uld, så det varer nok lidt tid, inden den kommer i brug. Så tålmodighed!
 
Vesten er hæklet efter opskrift af Sidsel Sangild fra bogen: "På pinde og nåle - strikkede og hæklede favoritter". Bogen har jeg købt privat af Sidsel, og jeg synes, det er en skøn og god hæklebog.
 
Jeg har dog lavet lidt om i opskriften  til vesten, så den passer mig i str. L/XL. Jeg har bl.a. lavet ryggen bredere. Se nedenfor.
 


Mine tilføjelser til opskriften:

Tilbehør: 200 g Smart superwash fra SandnesGarn købt hos BetteKun. Farve 1042. Nål #3.

Forstykker:
Hækl de to forstykker simultant, da det er besværligt at tælle og hækle "spejlvendt", når man har hæklet hele højre forstykke først og først derefter skal igang med venstre. Der står heller ikke i opskriften, hvor mange stangmasker man skal hækle rækken ud. Altså f.eks. først række 4 på højre forstykke og derefter række 4 på venstre forstykke. Osv.

Ryg:
Ryggen har jeg lavet bredere til str. L/XL ved at hækle ialt 8 rækker før halsudskæringen. Så passer skulderstykkerne bedre med forstykkerne.

Kant:
Jeg har hæklet en kant med fastmasker hele vejen rundt efter montering, da jeg synes, at det giver et flot finish på vesten. Jeg har hæklet i begge masker fra forrige række, så kanten "falder i" med den sidste stangmaskerække og det flotte reliefmønster, som gør vesten så enestående.

Se tidligere indlæg om dette hækleprojekt her.

Ps. Husk min GIVE AWAY